Concept of Moral and Character of Professional Doctor in Islam
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah Al-Awadi, A. R., Amine, C., & Abdul Rahman and Elkadi, A. (1981). Islamic Code of Medical Professional Ethics.
Abudin, N. (2011). Studi Islam Komprehensif.
Adams, SA (2011). Mengumpulkan orang banyak untuk peningkatan layanan kesehatan: Pasien refleksif dan situs web "berbagi pengalaman Anda". Ilmu sosial & kedokteran, 72 (7), 1069-1076.
Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter Untuk Mahasiswa Pgsd. Upi Press.
Al-Dubai, SAR, & Rampal, KG (2010). Prevalensi dan faktor terkait kelelahan di kalangan dokter di Yaman. Jurnal kesehatan kerja, 52 (1), 58-65.
Ali, Z. (2010). Agama, Kesehatan dan Keperawatan. Jakarta: Trans Info Media.
Aljufri, M. S. (2014). euthanasia dalam pandangan al-Qur’an dan Hadis Nabi. Journal Rausyan Fikr, 10(2), 173-192.
Al-Nashmi, M. M., & Almamary, A. A. (2017). The relationship between Islamic marketing ethics and brand credibility: A case of pharmaceutical industry in Yemen. Journal of Islamic Marketing.
Al-Qaradhawi, Y., & bin Daud, M. H. (2016). Halal dan haram dalam Islam. PTS Publishing House Sdn. Bhd.
Al-Qardhawi, Y. (2000). Bagaimana berinteraksi dengan Al-Qur'an. Pustaka Al-Kautsar.
Anderson, R. (2007). Analisis konten tematik (TCA). Penyajian deskriptif data kualitatif, 1-4.
Anggraini, L. D. (2013). Pandangan Islam Terhadap Karakter Dokter Gigi. Insisiva Dental Journal: Majalah Kedokteran Gigi Insisiva, 2(2), 104-110.
Anwar, A. M. (2015). Pertumbuhan dan Perkembangan Pendidikan Islam pada Masa Bani Ummayah. TARBIYA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(1), 47-76.
Ariffin, M. F. M., Ahmad, K., Samsudin, N. I., Isamail, M. Z., & Rosele, M. I. (2013). Seni Perubatan Alternatif Di Malaysia: Analisis Permasalahan Metode Rawatan.
Atabik, A. (2014). Telah Pemikiran al-Ghazali Tentang Filsafat. Fikrah, 2(1).
Athar, S. (2008). Enhancement technologies and the person: An Islamic view. Journal of Law, Medicine & Ethics, 36(1), 59-64.
Awaluddin, I. (2004). Karakteristik Dokter Muslim. Jakarta: Pustaka al-Kaustar.
Azis, S. (1990). Dokter–dokter, Bagaimana Akhlakmu, Jakarta.
Beekun, R. I. (1997). Islamic business ethics (No. 2). International Institute of Islamic Thought (IIIT).
Cosman, F. (2009). Osteoporosis: panduan lengkap agar tulang anda tetap sehat. Bentang Pustaka.
Cruess, RL, Cruess, SR, Boudreau, JD, Snell, L., & Steinert, Y. (2014). Membingkai ulang pendidikan kedokteran untuk mendukung pembentukan identitas profesional. Kedokteran Akademik , 89 (11), 1446- 1451.
Dale, E., & Chall, J. S. (1948). A formula for predicting readability: Instructions. Educational research bulletin, 37-54.
Damanik, A. F. (2015). Tingkat pemanfaatan e-journal clinicalkey oleh mahasiswa kedokteran di Perpustakaan Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sultan Agung Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 4(3), 1-10.
Daulay, N. (2015). Pengantar Psikologi dan Pandangan Al-Qur'an Tentang Psikologi. Kencana.
Evetts, J. (2009). Profesionalisme baru dan manajemen publik baru: Perubahan, kontinuitas, dan konsekuensi. Sosiologi komparatif , 8 (2), 247-266.
Ezzat, H. R. (2016). Women and Ijtihad: Towards a New Islamic Discourse. Al-Raida Journal, 12-33.
Hambal, ahmad bin (1396h), al-musnad imam ahmad, mesir, mustafa al-baby al Halaby.
Harahap, R. D. (2016). LGBT di Indonesia: Perspektif hukum Islam, HAM, psikologi dan pendekatan maṣlaḥah. Al-Ahkam, 26(2), 223-248.
Hojat, M., Vergare, MJ, Maxwell, K., Brainard, G., Herrine, SK, Isenberg, GA, ... & Gonnella, JS (2009). Iblis ada di tahun ketiga: studi longitudinal tentang erosi empati di sekolah kedokteran. Kedokteran Akademik, 84 (9), 1182- 1191.
Hsieh, HF, & Shannon, SE (2005). Tiga pendekatan untuk analisis konten kualitatif. Penelitian kesehatan kualitatif, 15 (9), 1277-1288.
Ilkilic, I. (2002). Bioethical conflicts between Muslim patients and German physicians and the principles of biomedical ethics. Med. & L., 21, 243.
Ishak, A. H., Osman, M. R., & Din, G. (2013). Conceptualizing organizational effectiveness in light of islamic value system. International Journal of Social Science and Humanity, 3(6), 532.
Ismail, I. (2016). Character education based on religious values: an Islamic perspective. Ta'dib: Jurnal Pendidikan Islam, 21(1), 41-58.
Jaques, E. (2013). Perubahan budaya pabrik. Routledge.
Jetten, N., Verbruggen, S., Gijbels, M. J., Post, M. J., De Winther, M. P., & Donners, M. M. (2014). Anti-inflammatory M2, but not pro-inflammatory M1 macrophages promote angiogenesis in vivo. Angiogenesis, 17(1), 109-118.
Jonsen, A. R. (1990). The new medicine and the old ethics. Harvard University Press.
Julir, N. (2014). Qadha Shalat Bagi Orang Pingsan (Studi Komparatif Pendapat Ulama). Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 14(1).
Karim, A. (2014). Sejarah perkembangan ilmu pengetahuan. Fikrah, 2(2).
Khairuddin, K. (2016). Meningkatkan Kompetensi Akhlak Siswa Melalui Proses Pembelajaran. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 1(2), 121-134.
Khan, A. A. (2015). Qada and Qadr Predestination. Defence Journal, 19(4), 35.
Layantara, J. N. (2015). Determinisme, Masalah Kejahatan dan Penyebab Sekunder Menurut John Calvin. Jurnal Amanat Agung, 11(2), 297-332.
Layantara, J. N. (2015). Determinisme, Masalah Kejahatan dan Penyebab Sekunder Menurut John Calvin. Jurnal Amanat Agung, 11(2), 297-332.
Liu, Y., Rao, K., & Hsiao, W. C. (2003). Medical expenditure and rural impoverishment in China. Journal of Health, Population and Nutrition, 216-222.
Mack, P. (2004). Utilitarian ethics in healthcare. International journal of the computer, the internet and management, 12(3), 63-72.
Manshur, A. (2014). Perkembangan Politik dan Ilmu Pengetahuan Pada Dinasti Abbasiyah. Jim. Stimednp. Ac. Id, 16-30.
Marimin, A., & Fitria, T. N. (2015). Zakat Profesi (Zakat Penghasila) Menurut Hukum Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 1(01).
Ma'ruf, M. (2015). Konsep Manajemen Pendidikan Islam Dalam Al-Quran Dan hadis. Didaktika Religia, 3(2), 19-36.
Maryam, M. (2011). Perkembangan Kedokteran dalam Islam. Sulesana: Jurnal Wawasan Keislaman, 6(2), 79-90.
McNair, B. (2009). jurnalistik dan demokrasi. Dalam Buku Pegangan Kajian Jurnalisme (hlm. 257-269). Routledge.
Meeker, D., Linder, J. A., Fox, C. R., Friedberg, M. W., Persell, S. D., Goldstein, N. J., ... & Doctor, J. N. (2016). Effect of behavioral interventions on inappropriate antibiotic prescribing among primary care practices: a randomized clinical trial. Jama, 315(6), 562-570.
Miyaji, N. T. (1993). The power of compassion: truth-telling among American doctors in the care of dying patients. Social science & medicine, 36(3), 249-264.
Moazam, F. (2011). Sharia law and organ transplantation: through the lens of Muslim jurists. Asian Bioethics Review, 3(4), 316-332.
Noordegraaf, M. (2015). Profesionalisme hibrida dan seterusnya: (Baru) Bentuk profesionalisme publik dalam mengubah konteks organisasi dan masyarakat. Jurnal profesi dan organisasi , 2 (2), 187-206.
Norman, D. (2014). Things that make us smart: Defending human attributes in the age of the machine. Diversion Books.
Nucci, L., & Narvaez, D. (2008). Smart & good schools: A new paradigm for high school character education. In Handbook of moral and character education (pp. 386-406). Routledge.
Padela, A. I. (2007). Islamic medical ethics: a primer. Bioethics, 21(3), 169-178.
pressindo.
Qadri, M. A. (2016). The Concept of Applied Leadership in the Contemporary World. Journal of Education and Practice, 7(4), 17-23.
Rahim, A. B. A. (2013). Understanding Islamic ethics and its significance on the character building. International Journal of Social Science and Humanity, 3(6), 508.
Ramadhan, M. (2000). Maqumat al-Thabib al Muslim. Beirut, Dar al Manar al Haditsah.
Riyadi, F. (2016). Kontroversi zakat profesi pesrpektif ulama kontemporer. Ziswaf: Jurnal Zakat dan Wakaf, 2(1), 109-132.
Ronda, D. (2015). Ulasan Buku: Bagaimana Aku Dapat Meminta Allah Untuk Kesembuhan Fisik?: Panduan Alkitabiah. Jurnal Jaffray, 13(1), 139-140.
Rudd, J. L. (2009). Our oath of office: A solemn promise. FBI L. Enforcement Bull., 78, 23.
Saepudin, d. (2016). Mengenal ulama Sumatera Utara: nukman Sulaiman dan pemikiran Islamnya. Jurnal indo-islamika, 6(2), 293-322.
Sahlan, A. (2012). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam (Kajian Penerapan Pendidikan Karakter di Lembaga Pendidikan Islam). el-hikmah, (2).
Santoso, H., & Ismail, H. (2009). Memahami Krisis Lanjut Usia. BPK Gunung Mulia.
Sartell, E., & Padela, A. I. (2015). Adab and its significance for an Islamic medical ethics. Journal of medical ethics, 41(9), 756-761.
Shah, M. A., & Aung, U. T. (2017). Da’wah, propagation of islamic message through marshalling Constructive bahavours and positive attidutes. Journal of Education and Social Sciences, 6.
Sibaweh, I. (2015). Pendidikan Mental Menuju Karakter Bangsa: Berdasarkan Ilmu Pengetahuan Dari Masa Ke Masa. Deepublish.
Sinaulan, R. L. (2016). Komunikasi Terapeutik Dalam Perspektif Islam. Jurnal Komunikasi Islam, 6(1), 129-157.
Stevens, T. H., Tabatabaei, M., & Lass, D. (2013). Oaths and hypothetical bias. Journal of environmental management, 127, 135-141.
Stewart, J. B. (2007). Blind eye. Zahra Publishing House.
Stryker, S. (2013). My words to Victor Frankenstein above the village of Chamounix: Performing transgender rage. In The transgender studies reader (pp. 244-256). Routledge.
Suchman, L., & Suchman, L. A. (2007). Human-machine reconfigurations: Plans and situated actions. Cambridge university press.
Sungai, WHR (2013). Kedokteran, sihir, dan agama. Routledge.
Suryadarma, Y., & Haq, A. H. (2015). Pendidikan akhlak menurut imam Al-Ghazali. At-Ta'dib, 10(2).
Susanti, A. (2016). Penanaman Nilai-Nilai Tasawuf dalam Pembinaan Akhlak. Al- Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 277-298.
Tajiri, H. (2012). Konseling Islam: Studi terhadap Posisi dan Peta Keilmuan. Ilmu Dakwah: Academic Journal for Homiletic Studies, 6(2), 226-248.
Takari, M. (2005). Budaya Masyarakat Melayu Sumatera Utara, Aceh, dan Semenanjung Malaysia: Kerjasama Pariwisata, Seni, dan Agama. Diskusi Panel Dialog Utara XI.
Trianton, T. (2013). Estetika profetik Ahmad Tohari dalam khazanah budaya cablaka. IBDA: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 11(2), 211-226.
Trigiyatno, A. (2016). Zakat profesi antara pendukung dan penentangnya. Jurnal Hukum Islam, 14(2), 135-151.
Wahyuningsih, S. (2014). Implementasi Sistem Pendidikan Islam Pada Masa Daulah Abbasiyah Dan Pada Masa Sekarang. Jurnal Kependidikan, 2(2), 109- 126.
Weeks, J. (2014). Inverts, perverts, and Mary-Annes: Male prostitution and the regulation of homosexuality in England in the nineteenth and early twentieth centuries. In The Gay Past (pp. 113-134). Routledge.
Yanow, D., & Tsoukas, H. (2009). Apa itu refleksi-dalam-aksi? Akun fenomenologis. Jurnal studi manajemen , 46 (8), 1339-1364.
Zahra, F., Ulfiah, U., & Fahmi, I. (2012). Gambaran Optimisme pada Pasien Dialisis. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(2), 582-601.
Zakaria, W. F. A. W. (2015). Qadar in classical and modern Islamic discourses: Commending a futuristic perspective. International Journal of Islamic Thought, 7, 39.
DOI: http://dx.doi.org/10.24036/kjie.v1i1.7
Article metrics
Abstract views : 1036 | views : 0Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2017 Khalifa Journal of Islamic Education
License URL: http://kjie.ppj.unp.ac.id/index.php/kjie
Khalifa: Journal of Islamic Education by Universitas Negeri Padang is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Based on a work at http://kjie.ppj.unp.ac.id/index.php/kjie/index. p- ISSN 2541-6588 e- ISSN 2549-4783